Stress, hoe ga je er mee om?

Stress, hoe ga je er mee om?

In een wereld waarin alles steeds sneller moet gaan, zijn begrippen als stress en burn-out aan de orde van de dag. De ene persoon is er al gevoeliger voor dan de andere, maar een stressloos leven leiden is vandaag de dag nagenoeg onmogelijk. Een juiste balans vinden tussen werk, gezin en vrije tijd is meer dan ooit een uitdaging.

Stress kan een grote impact hebben op je dagelijks leven en functioneren. Het kan de oorzaak zijn van allerlei klachten zoals je moeilijk kunnen concentreren, maagklachten, hoofdpijn, hartkloppingen, ... Het ‘positieve’ aan deze klachten is dat ze je waarschuwen dat de spanning te hoog oploopt en dat je er iets aan moet doen!

Onderstaande tips kunnen je helpen om je stress onder controle te krijgen:

  • Bekijk de situatie eens vanuit een ander standpunt: verwacht je niet teveel of onrealistische dingen? Leg je jezelf geen te hoge eisen op?
  • Leer je te ontspannen: ontspanningsoefeningen, lichaamsbeweging, massage, yoga, ... werken ontspannend.
  • Zoek een positieve uitlaatklep voor de frustraties in je leven: ga wandelen, sporten, beoefen een hobby, enz.
  • Zoek en beoefen dingen die je plezier doen. Probeer elke dag een moment voor jezelf in te lassen.
  • Zorg voor een goede organisatie en planning en bepaal je prioriteiten.
  • Uit je emoties door erover te praten of alles van je af te schrijven.
  • Zoek steun bij anderen.
  • Leer neen zeggen.
  • Verhoog je veerkracht door een gezonde levensstijl aan te nemen: slaap voldoende, eet gezond en beweeg regelmatig. Vermijd roken en drink niet te veel alcohol en cafeïnehoudende dranken.

Er bestaan verschillende natuurlijke middelen die je kunnen helpen bij stress of slapeloosheid. Vraag raad aan je apotheker. Hij helpt je graag bij de zoektocht naar het voor jou meest geschikte product.