Slank de zomer tegemoet!

Slank de zomer tegemoet!

Wil je nog voor de zomer een aantal kilo’s kwijt raken? Dan is het nu het moment om te starten! Voer een aantal aanpassingen door in je voedingspatroon en drijf je lichaamsbeweging op om je in de zomer goed in je vel te voelen.

Crashdiëten zijn alvast geen goed idee. Als je in recordtempo zou afvallen, is het risico immers groot dat je hervalt en het jojo-effect, afwisselend vermageren en weer aankomen, op de loer ligt. Bij heel snel afvallen, verlies je in eerste instantie trouwens vocht en geen vet. Het is beter dat je traag vermagert en het lang genoeg volhoudt. Je hoeft je dus niet uit te hongeren: eet niet te weinig, maar eet beter!

Enkele tips en tricks:

  • Sla geen maaltijden over, maar beperk je wel tot 5 eetmomenten per dag: drie hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Ontbijt evenwichtig, het is de belangrijkste maaltijd van de dag en brengt je verbranding op gang. Eet op regelmatige tijdstippen en kies een gezond 10 en 4-uurtje.
  • Vul je bord voornamelijk met voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong. Eet volop groeten, fruit en peulvruchten.
  • Opteer voor volle granen. Ze geven je sneller een verzadigingsgevoel en kunnen ook je cholesterol positief beïnvloeden. Koop dus volkorenbrood, bruine rijst, havervlokken of zemelen, ...
  • Vervang boter door plantaardige olie of kook zonder vet: stoom, pocheer of grill je vlees en vis.
  • Vermijd het eten van verzadigde vetten, die je onder andere terugvindt in koekjes, chips en gefrituurd eten. Maar wees niet bang voor onverzadigde vetten die erg belangrijk zijn voor je lichaam. Je vindt ze in vis, noten, avocado, plantaardige olie, margarine, ...
  • Eet langzaam en kauw goed. Zo worden de verzadigingshormonen in je lichaam sneller getriggerd en heb je voldoende met een kleinere portie.
  • Drink voldoende, liefst 1,5 tot 2 L per dag. Vocht zorgt ervoor dat afvalstoffen in je lichaam afgevoerd kunnen worden en dat vochtverliezen worden aangevuld. Kies voor water, thee of koffie (zonder melk of suiker). Laat vruchtensappen en frisdranken achterwege gezien ze veel suiker bevatten.
  • Richt je omgeving in zodat de gezonde keuze voor de hand ligt en de ongezonde moeilijker wordt. Leg fruit bijvoorbeeld in het zicht in de keuken en bewaar geen snoep of koeken in je auto of op kantoor.
  • Zet je potten en pannen niet op tafel maar laat ze in de keuken staan. Je bent namelijk sneller geneigd om meer te eten als het bereide voedsel voor je neus staat.


Het is cruciaal dat je een dieet combineert met voldoende lichaamsbeweging. De mogelijkheden om meer te gaan bewegen zijn eindeloos. Zelfs in een vol en druk leven kan je met een aantal eenvoudige aanpassingen ervoor zorgen dat je door de dag meer beweegt. Neem bijvoorbeeld eens de fiets in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift, wandel rond tijdens het bellen, was zelf je auto, ga buiten in de tuin aan het werk, ... alle beetjes helpen!

Er bestaan heel wat hulpmiddelen die je kunnen helpen om, in combinatie met een aanpassing van je voedingsgewoontes en meer beweging, enkele kilo’s te verliezen. Vraag hierover raad aan je apotheker!