Boost je immuniteit!

Boost je immuniteit!

Virussen zoals het influenza of coronavirus verspreiden zich door middel van fijne druppeltjes die door besmette mensen worden uitgestoten wanneer zij hoesten of niezen. Wanneer deze druppeltjes in je gezicht, mond of ogen, terecht komen, rechtstreeks of via je handen, dan loop je het risico om ook besmet te geraken en ziek te worden. Je kan je eigen weerstand een boost geven door gezond te eten, met voldoende groeten en fruit, dagelijks te bewegen, liefst in de buitenlucht en te stoppen met roken. Zorg er ook voor dat je voldoende uren slaapt. Daarnaast bestaan er meerdere vitaminen, mineralen en spoorelementen die een versterkende werking hebben op het immuunsysteem. Voor een goede werking ervan zijn er meerdere nutriënten noodzakelijk, zoals vitamines A, D, E, K, B6, B12, B9 maar ook selenium en zink.

Zink komt tussen in verschillende processen in onze cellen die te maken hebben met de aanmaak van eiwitten en DNA en helpt de vermenigvuldiging van virussen in ons lichaam te blokkeren. We kunnen zink terugvinden in verschillende voedingsmiddelen. Het is vooral aanwezig in mager vlees (rund, gevogelte), zeevruchten, eieren, kaas, sojabonen, verrijkte ontbijtgranen, noten en zonnebloemzaden en zemelen. Ons lichaam kan echter geen grote reserves aan zink opslaan en hoe ouder we worden hoe minder zink we uit onze voeding opnemen. Het nemen van een supplement kan dus nuttig zijn om jezelf beter te beschermen tegen virussen.

Ook vitamine D heeft een invloed op ons immuunsysteem. Vitamine D wordt aangemaakt in onze huid door blootstelling aan de zon. In deze tijd van het jaar spenderen we echter niet zoveel tijd buiten, en als we in de zon lopen dan worden slechts ons gezicht en onze handen blootgesteld aan het zonlicht. Tijdens de wintermaanden extra vitamine D innemen zal niet alleen je immuunsysteem versterken maar tegelijk zorgen voor stevige botten.

Laat je adviseren door je apotheker om het beste supplement te kiezen volgens jouw behoeften.