Zware benen: hoe verlicht je de symptomen?

Zware benen: hoe verlicht je de symptomen? Ons advies:
• Hou je benen zoveel mogelijk in beweging. Als je beroepsmatig langdurig dient recht te staan of te zitten, probeer dan regelmatig je
kuitspieren te activeren. Doe dit door af en toe wat rond te stappen of (al zittend) met benen of voeten te bewegen.
• Beweeg voldoende. Beoefen regelmatig een ‘benensport’ zoals wandelen, zwemmen, fi etsen of dansen. Sporten zoals tennis,
squash, hand- en basketbal worden afgeraden omdat ze de aders doen uitzetten.
• Vermijd warmtebronnen zoals sauna, zon, zonnebank, hete baden, vloerverwarming, enz.
• Zorg voor afkoeling. Een koude douche ’s morgens en ’s avonds bevordert de werking van de aders en vermindert het
zwaartegevoel en pijn in de benen. Begin onderaan en werk dan naar boven toe. Je kan je benen ook verfrissen door een gel aan te
brengen.
Masseer je benen regelmatig van onder naar boven toe om de bloedcirculatie te bevorderen.
• Leg ’s nachts en tijdens pauzes de benen omhoog (10-15 cm).
• Vermijd strakke broeken en sokken met spannende elastieken.
• Draag niet te strak zittende schoenen met een hak van 3-4 cm.
• Bestrijd overgewicht en constipatie gezien ze een grote druk uitoefenen op het veneuze systeem van de onderste ledematen. Dit kan met behulp van gezonde, vezelrijke voeding en voldoende lichaamsbeweging.
• Vermijd tabak en alcohol.
• Drink voldoende.
• Draag steunkousen, zeker als je lang moet staan. Ze bevorderen de terugstroom van bloed uit de benen naar het hart. Steunkousen
dienen bij voorkeur vóór het opstaan aangetrokken te worden.

Vraag raad aan je apotheker.