Magnesium, een onmisbaar mineraal

Magnesium, een onmisbaar mineraal

Wat is magnesium?
Magnesium is een essentieel mineraal dat tal van processen in ons lichaam aanstuurt zoals:

  • De goede werking van zenuwen en spieren
  • Opname van energie uit voedsel
  • Verminderen van vermoeidheid
  • Stimuleren van een goede werking van het geheugen en concentratie

Een magnesiumtekort is vaak moeilijk te herkennen. Een aantal symptomen die kunnen wijzen op een gebrek aan magnesium zijn spier- en zenuwstoornissen zoals krampen, beven, trillende oogleden of koude handen en voeten . Ook nervositeit, hoofdpijn, een slechte weerstand, stress-en concentratieproblemen kunnen wijzen op een tekort aan magnesium.

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen de werking van magnesium of de opname ervan ernstig verstoren. Koffie, suiker, koolzuurhoudende dranken en alcohol gebruik je best met mate.

Het menselijk lichaam maakt niet uit zichzelf magnesium aan. Daarom is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten om op natuurlijke wijze genoeg magnesium op te nemen.

Bepaalde voedingsmiddelen zijn bijzonder rijk aan magnesium:

  • Fruit: magnesium is in grote hoeveelheden terug te vinden in bananen, aardbeien, ananas, abrikozen, pruimen en pompelmoes. Ook avocado's  zitten boordevol magnesium.
  • Noten en zaden:  het is een goed idee elke dag een handvol noten te eten. Zo bevatten onder andere amandelen, cashewnoten, paranoten, lijnzaad, pompoenpitten en sesamzaad erg veel magnesium.
  • Peulvruchten: deze zijn rijk aan magnesium, maar bevatten ook erg veel koolhydraten. Met mate van genieten dus.
  • Groene bladgroenten: in het algemeen geldt: hoe groener de groente, hoe meer magnesium ze bevat. Vooral spinazie, boerenkool, broccoli en andijvie zijn magnesiumrijk.
  • Pure chocolade: cacao is één van de voedingsstoffen die het meeste magnesium bevat.

Wil je graag je energiepeil een boost geven ? Of wil je komaf maken met de vervelende spierkrampen na een inspanning? Ga je een stressvolle periode tegemoet? Dan kan het een goed idee zijn om een magnesiumsupplement in te nemen. Vraag je apotheker om advies. Hij kan je verder helpen.