Voedingsadvies van je apotheker voor een zorgeloos eindejaar

Voedingsadvies van je apotheker voor een zorgeloos eindejaar

De eindejaarsperiode is over het algemeen een periode waarin we meer eten en drinken dan gewoonlijk.

Een magische smoothie voor je darmen

Staat er ’s avonds een uitgebreide maaltijd gepland? Begin dan je dag met een smoothie op basis van rode biet samen met gember, komkommer, aardbei en selder en bereid zo je lichaam voor.

Beweeg om je lichaam te helpen

Na afloop van een stevige maaltijd kan je lichaam alle hulp gebruiken om goed te blijven functioneren. Extra bewegen kan hiervoor wonderen doen. Kies bijvoorbeeld voor yoga waarbij bepaalde houdingen de stoelgang bevorderen of symptomen van een mogelijke ontsteking verminderen. Vermijd overdaad om blessures te voorkomen.

Eet voldoende vezels

Aarzel niet om aan het einde van de maaltijd een stuk fruit te eten, geef de voorkeur aan volkoren producten (rijst, deegwaren, brood) en vul je bord voor de helft met groenten.

Drink voldoende water

Vezels hebben water nodig om efficiënt te zijn. Drink daarom 1,5 tot 2 liter water per dag. Wissel eventueel af met een kruidenthee. Om de spijsvertering te bevorderen kies je best voor een thee op basis van gember, salie, pepermunt, citrus, venkel, citroenmelisse, artisjok of kamille.

Zeg ja tegen goede bacteriën

Geef je darmflora een boost door het nemen van probiotica en verminder zo de kans op spijsverteringsproblemen en constipatie. Deze vormen een bron van voeding voor de goede bacteriën in onze darm. Je vindt deze prebiotica ook in yoghurt, look, ajuin, asperges of prei of in een voedingssupplement. Vraag raad aan je apotheker om het gepaste supplement te kiezen.