Verhoog je weerstand deze winter door te sporten

Verhoog je weerstand deze winter door te sporten

Het is moeilijk om jezelf te motiveren om te gaan sporten wanneer het koud is en de dagen kort zijn.

In de winter heeft je organisme echter meer dan ooit nood aan beweging: “sporten versterkt je immuunsysteem”.

Sport is goed voor lichaam en geest en is extra belangrijk in de winter.

30 minuten activiteit per dag of 3 uur per week is ideaal om te kunnen genieten van de talrijke voordelen van sport.

Als tegengewicht voor de overvloedige feestmaaltijden van het eindejaar, geeft een goede sportsessie het hormoon endorfine vrij.

Bovendien helpt dit om een slecht gemoed en seizoensgebonden depressies tegen te gaan.

Een bijkomend voordeel: het zorgt voor een positieve vermoeidheid die de kwaliteit van de slaap verbetert.

Wees voorzichtig

  • Alvorens een inspanning te leveren (wandelen, sporten, zware inspanningen,…) is het beter om systematisch en stapsgewijs je lichaam op te warmen.
  • Naast sport is een evenwichtige voeding belangrijk. Kies voor voeding die rijk is aan vitaminen en let op met voldoende proteïnen en langzame koolhydraten (bijvoorbeeld brood, pasta of rijst).
  • Vergeet zeker niet te drinken. Minstens 1,5 tot 2 liter water per dag.
Houd rekening met uw medische voorgeschiedenis.