Sporten tijdens de winter? Nee, je bent niet gek

Sporten tijdens de winter? Nee, je bent niet gek

Het is moeilijk om jezelf te motiveren om te gaan sporten wanneer het koud is en de dagen kort zijn. Nochtans, in de winter heeft je organisme meer dan ooit nood aan beweging: “sporten versterkt je immuunsysteem”. Sport is goed voor lichaam en geest en is extra belangrijk in de winter. Als tegengewicht voor de overvloedige feestmaaltijden van het eindejaar, geeft een goede sportsessie het hormoon endorfine vrij. Bovendien helpt dit een slecht gemoed en seizoensgebonden depressies tegen te gaan. Een ander niet te vergeten voordeel: het zorgt voor een positieve vermoeidheid die de kwaliteit van de slaap verbetert.
 
Is het nodig een intensief trainingsprogramma te volgen ?
Nee, het is belangrijk om te bewegen. Om een goede gezondheid te behouden, is het voldoende om dagelijks genoeg actief te zijn. 30 minuten activiteit per dag of 3 uur per week is ideaal om te kunnen genieten van de talrijke voordelen van sport.

Het advies 

  • Alvorens een inspanning te leveren (wandelen, sporten, zware inspanningen,…) is het beter om systematisch en stapsgewijs je lichaam op te warmen. Dit om spier- of peesproblemen te vermijden.
  • Stel een programma op waarin u geleidelijk aan de intensiteit verhoogt. Een pedometer kan u hier bijvoorbeeld bij helpen door het aantal stappen te berekenen, alsook uw verbruikte energie.
  • Naast sport is een evenwichtige voeding ook belangrijk. Kies voor voeding rijk aan vitaminen en let op voldoende proteïnen en langzame koolhydraten (bijvoorbeeld brood, pasta of rijst).  Deze voeding kan worden aangevuld met voedingssupplementen.
  • Opgelet: vergeet zeker niet te drinken. Minstens 1,5 tot 2 liter water per dag. Een gedehydrateerd lichaam is een vermoeid lichaam.
  • Houd zeker ook rekening met uw medische voorgeschiedenis.