Vermoeidheid? Koester je slaap

Vermoeidheid? Koester je slaap

Een goede nachtrust is van levensbelang voor een goede gezondheid. We vinden goed slapen belangrijk maar in de praktijk is het soms niet zo goed gesteld met onze slaap. Een nachtje slecht slapen is geen ramp. De volgende dag voel je je misschien wat moe maar dat slaaptekort haal je vlug in. Nachtenlang slecht slapen heeft echter een negatieve invloed op je functioneren. Maar wat weet jij eigenlijk over de slaap? En is het wel allemaal waar wat ze je zeggen over goed slapen?


We willen enkele misverstanden over het slapen weerleggen, zodat je straks op beide oren kan slapen!

 
’s Avonds intensief gaan sporten bezorgt je een verkwikkende slaap.
Intensieve sporten zoals joggen of squashen bemoeilijkt het inslapen. Slapen begint met ontspannen. En dan volgt de slaap vanzelf. Voorzie dus voldoende tijd om tot rust te komen en letterlijk af te koelen van je sportieve inspanning. Of kies voor ontspannende activiteiten zoals rustig zwemmen, yoga of wandelen.

 
Als je ouder wordt, heb je meer slaap nodig.
Als je ouder wordt, verandert je slaap. Je krijgt een meer onderbroken, lichtere en kortere slaap. Het is dan ook volstrekt normaal dat je ’s nachts vaker wakker wordt. Senioren hebben vaak aan 6 tot 6,5 uur slaap genoeg. Je slaapbehoefte wordt onder andere bepaald door de fysieke activiteiten die je overdag doet. Naarmate je ouder wordt, ben je vaak minder actief overdag. Dit heeft dan een invloed op het aantal uren slaap dat je nodig hebt.

 

Een glas wijn voor het slapen zorgt ervoor dat je beter slaapt.
De alcohol maakt je wel wat suf en je hebt de indruk dat je gemakkelijker in slaap valt maar alcohol verstoort het natuurlijk verloop van de slaap. Je slaapt minder diep en wordt vaker wakker, zodat je ’s morgens minder uitgerust bent. Drink beter een tas warme melk of een slaapthee (zonder theïne) voor het slapengaan.

 
Ernstige slapeloosheid kan je enkel met slaappillen behandelen.
Meerdere studies hebben aangetoond dat zelfs ernstige slapeloosheid het beste wordt behandeld door het aanpakken van de slaapgewoontes. Slaapmedicatie kan tijdelijk helpen om terug een goede regelmaat in je slaapritme te brengen. Langdurig gebruik kan echter leiden tot gewenning en pakken de eigenlijke oorzaken van het slecht slapen niet aan.

 

Heb je soms slaapproblemen? Voel je je niet uitgerust als je ’s morgens opstaat? Spreek erover met je apotheker.